Tuesday, May 11, 2010

Soalan Anak-anak...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG



Ketika itu, Ana tengah sibuk dok lipat baju sambil tengok tv. Gambar cerita Melayu, kalau tak silap. Tiba-tiba jer, si Iwani bertanyakan soalan yang Ana tak berapa nak sangka dia akan tanya sambil mata dia dok tengok rancangan yang ditayangkan.
Iwani: Mama, kenape orang dalam tv tu tak pakai tudung macam mama? 
Dia takdak tudung ke? Mama dia tak beli kat dia ke?
.
.
.
.
.
 
Besar sungguh pengaruh tv pada anak-anak. Mereka sangat mudah terpengaruh. 
Selepas ni, kena pantau juga apa rancangan yang boleh tengok dan apa yang tidak boleh. Kita kena menjawabnya dengan cara yang mudah difahami dan diterima oleh anak-anak pada peringkat usia mereka. Sengaja Ana tak letakkan jawapan di sini. Mungkin ibu-ibu lain ada jawapan dan pendapat masing-masing.
.
.
.
.
 
 Semoga anak-anak mama membesar jadi anak yang solehah, yer!

12 comments:

  1. hmm..bila anak dah mula bertanya macam2..si ibu kena bijak bagi jawapan.

    ReplyDelete
  2. anak-anak kakyong belum lagi pandai bab2 bertanya hal menutup aurat ni..

    tp memang harus bijak menjawab pertanyaan anak2 ni... kdg2 mati akal jer nak menjawab..

    ReplyDelete
  3. anak2 akak dah pandai dlm bab menutup aurat ni, kalo pakai baju tdo yg seksi ckit mula la siabg kata...hish mama ni tak tutup aurat tu...so baju tdo sekrg ni semuanya yg sopan2 aje...hehehe..ada anak besar lagik cucahhh

    ReplyDelete
  4. memnag tv memainkan peranan & pengaruh pada anak2 kiter kan...mereka cepat beljar sesuatu melalui ape yang mereka lihat...kengkadang kiter yang kena beri jawapan yang difikirkan logik untuk anak2

    ReplyDelete
  5. hahaha....x sangka tul woni leh tnya cam2...
    :))

    ReplyDelete
  6. kecik2 dh faham n pandai.mmg anak yg bijak nie...masalah org yg dh dewasa n ada yg dh tua xfaham2 tu...sapa nk jawab????

    ReplyDelete
  7. ummiaisyah
    Nampak gayanya,lepas ni kita plak ler kena minum susu banyak DHA AHA..sebab nak bagi bijak.kehkeh..

    ReplyDelete
  8. kakyong
    Ana rasa anak-anak Ana pun bukan paham lagi psl aurat.Cuma mgkn dia query atau hairan,awat org pompuan ni ada yg pakai tudung dan ada yg tidak.Persoalan kenapa atau awat (loghat utara) mmg byk dlm kepala depa bila dlm umo mcm ni.

    ReplyDelete
  9. MAMASYAZA
    Haha,bab mama yang cekci tu,Ana pun xleh kata apa. Sbb,yerlah dah dok kat umah,malas lah nk pakai baju yang elok2,panas!Tapi bila pakai yg nipis,jarang dan cekci plak,anak plak dok perhati..kang terikut2 plak.So,kena pandai2 cover..yg cekci hanya utk bapak nyer shj.kekeke..

    ReplyDelete
  10. Anje a.k.a Mama_Aqish
    Iyer Anje. Kena tgk jgk logik pada masa, tempat, keadaan sekeliling...supaya mrk x salah paham

    ReplyDelete
  11. Mak Honey,
    Woni dah besar lah...^_^

    ReplyDelete
  12. kak NZA
    Hahaha..betul..betul..kalo org tua yg x mo nak paham,mmg susah jgk.Bukan xtau halal dan haram,betul tak?

    ReplyDelete

Mari berhemoi dengan Suhana Shahril

Followers

Kami sudah ber-6... ^__^

Kami sudah ber-6... ^__^