Tuesday, June 07, 2011

Ya Allah... jadikanlah dia anak yang solehah!

7 Jun 2009 menjadi lakaran manis sekali lagi buat keluarga kecil Ana.
Yup!!
Lahir seorang lagi puteri yang diberi nama Nur Adlin Bt Mior Mohd Shahril.
Dan hari ini, 7 Jun 2011, genaplah usianya 2 tahun.
Cepatkan masa berlalu.
Rasanya, macam baru semalam ana melahirkan dia.
Anak paling mahal ni, sebab lahir kat hospital swasta.
Kakak-kakak dia dulu lahir kat hospital kerajaan jer.
Lepas ni dah tak boleh panggil adik dah.
Dah ada gelaran baru-- Kak Cik.. hehehe..
Semakin bijak dan semakin banyak akai (kata orang utara)
Paling garang daripada kakak-kakaknya.
Bersuara nyaring.
Suka rebut barang kakak tapi barang sendiri tak mau kongsi dengan kakak-kakak.
Bila bergaduh, suka cubit dan gigit kakak-kakak sampai kakak-kakak nangis (very der notty gurl!)
Kesian kakak, kena banyak beralah dengan dia.
Dah banyak vocab yang boleh disebut.
Nak tau binatang apa yang ditakutinya?
Miauw..miauww..
Kalau keluar makan di luar, dan di kedai tu ada kucing.
Siaplah menjerit-jerit ketakutan.
Pastu, menangis, melalak-lalak siap berjuraian air mata dan air hingus lagi.
(Caisss! Garang tapi takut kucing. Apadaaa.. Adlin ni.)
Sangatlah suka memanjat-manjat. Panjat pintu grill rumah, panjat sofa, panjat katil dan macam-macam lagi lah (ini kes tiru perangai kakak-kakak lah ni)

Tetapi ada satu perangai yang ditirunya yang benar-benar buat Ana rasa sejuk hati melihatnya.

*
*
*
*
*
Solat!
Tungging..tonggek...tungging...tonggek..
Apa-apa ajelah Adlin.
Asal tahu perkara asas.
Pasni, bila dah cerdik, mama ajar solat yang betul-betul.
Boleh solat jemaah dengan abah, mama, dan kakak-kakak.
Tengoklah aksi dia sedang bersolat.
Dia pinjam telekung kakak Wani.
Masa ni kami tinggal berdua sahaja (Ana baru lepas solat asar) sebab cik abang, Aqilah dan Iwani tak balik lagi dari kedai. Bila dah tinggal berdua, memang asyik nak berkepit saja. Bila dia cakap-- Mama, nak ayang.
Terus ana pakaikan telekung kakak dia.
Pakai telekung sahaja dah labuh merendam menutupi kaki. hikhik...

Baru nak duduk dan sujud

Sujud
Alamak! Nampak kakilah sayang.

Kusyuk!
Konon-konon sedang baca Al-Fatihah

Duduk antara dua sujud

haha..tengah solat pun boleh pandang kamera.
Cuma tak dan nak senyum jer...

p/s: Sila abaikan background bantal-bantal yang bertaburan di belakang tu yer.


Buat Puteri ketiga, Nur Adlin
Mama dan abah doakan Adlin membesar dan sihat selalu.
Jadi anak yang solehah dan hormat orang yang lebih tua.
Semoga menjadi anak yang cerdik dan bijak serta berjaya dunia akhirat.
Perangai yang nakal-nakal semasa kecil, janganlah dibawa sehingga besar ya.
Kena sayang kakak-kakak tau.
Abah, mama, kakak Aqilah dan kakak Iwani sayang Adlin!
Muakksss!!!


5 comments:

  1. hepi besday adlin...moga membesar menjadi anak yg solehah n pintar....

    ReplyDelete
  2. semoga menjadi anak yg solehah..hepi besday si tomeyy

    ReplyDelete
  3. happy birthday adlin cute !!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. salam ana,
    lamanya kak ida x jenguk blog.. hehe..
    selamat hari lahir buat adlin. comeynyer dia...
    kejap aje dah 2 tahun kan...
    semoga sentiasa cemerlang.....

    ReplyDelete
  5. kak NZA, Kak Ina Hashim, Intan, kak idasm:

    TQ auntie semua for the wishes!

    ReplyDelete

Mari berhemoi dengan Suhana Shahril

Followers

Kami sudah ber-6... ^__^

Kami sudah ber-6... ^__^