Monday, July 04, 2011

Nyiuq muda aka kelapa muda

Waktu mengandung ni, elok makan isi dan minum air kelapa muda aka nyuq muda.
Orang tua-tua kata nak bagi dapat anak yang berkulit halus mulus dan cerdas akal fikiran. kekeke...iyolah tu.
Apa-apa pun, ayaq nyuq ni (sebutan orang utara) memang ada banyak khasiat.
Bila balik umah mak Ana (kampung), jaranglah nak miss minum airnya sebab dalam halaman rumah mak ada sepohon pokoknya yang renek jer dan berbuah lebat. Tak payah nak pakai galah pun.
Cuma nak kena merap orang tolong belah buahnya sahaja. 
Bila pekena dengan ais batu... perghhh...nikmat tak terkata. 
Anak-anak + anak menakan Ana pun cukup suka minum air kelapa.
Siap berebut-rebut lagi nak makan isinya yang lemak-lemak manis.
Tengoklah aksi mereka merapkan pak menakan aka Taufik (adik ana) amik dan belah kelapa muda.

Adlin dan Anis. Makan kongsi-kongsi yer, jangan berebut.

Dah dapat seorang sebelah. Iwani tengah tunggu bahagiannya.

Tunggu dengan penuh sabar. Menikmati isi kelapa muda di tepi longkang. kekeke...

"Kakak Anis, Adlin nak sikit."
Kakak Aqilah sampai terkakang duduknya haa...

Nyum..nyum...

Hehehe....

Pasni, mesti rindu nak mengandung balik. muhahaha...

3 comments:

  1. sedapnya.....tengah cuaca panas2 camni boleh sejukkan tekak...comel je 3 bradik tu dok makan tepi longkang....

    ReplyDelete
  2. kak NZA,
    haha..mmg tsgtlah sedap. Nak2 plak bila dpt yg byk isi mudah yg lemak2 gitew...

    ReplyDelete
  3. Ana.

    ish.. tak mengandung pun buleh makan isi kelapa muda per.... :p

    ReplyDelete

Mari berhemoi dengan Suhana Shahril

Followers

Kami sudah ber-6... ^__^

Kami sudah ber-6... ^__^